Oligopol

Oligopol je specifickou tržní strukturou. Na nabídkové straně v takové situaci působí omezený počet firem. Tento malý počet podniků dokáže ovlivnit významnou část trhu a tím mít výrazným způsobem vliv i na prodávané ceny nebo vyráběné zboží.

Ve většině případů nabízejí tyto firmy na oligopolním trhu velmi obdobné produkty. V určitých oblastech ale zůstávají minimálně mírně odlišné.

Pro oligopolní struktur trhu platí, že existují určité bariéry, kvůli kterým je počet firem na takovém trhu nízký. Může jít kupříkladu o vysoké vstupní náklady (třeba v případě síťových odvětví) nebo dále může jít kupříkladu o důsledek udělování licencí ze strany státu.

Oligopolní struktura trhu může mít negativní dopady na zákazníky (spotřebitele). Jednotlivým produktům často chybí potřebná různorodost i inovace, které by za jiných okolností přinesla větší konkurence.

Pro oligopolní trh je typické, že zúčastněné firmy mohou mezi sebou vést cenové války, což v krajním případě může vést ke snížení firemních zisků i k celkové destabilizaci trhu.

V praxi je možné na mnohé trhy pohlížet jako na oligopolní. Nejde tedy jen o teoretický koncept. Jde kupříkladu o automobilový průmysl, telekomunikace, mediální firmy nebo energetické společnosti.

Kontaktní formulář

Potřebujete poradit? Objednat pokladnu?

Budeme Vás co nejdříve kontaktovat zpět.






    * Všechny položky označené hvězdičkou je nutné vyplňit pro správné odeslání kontaktního formuláře.