Oligopol
Oligopol je specifickou tržní strukturou. Na nabídkové straně v takové situaci působí omezený počet firem. Tento malý počet podniků dokáže ovlivnit významnou část trhu a tím mít výrazným způsobem vliv i na prodávané ceny nebo vyráběné zboží.
Ve většině případů nabízejí tyto firmy na oligopolním trhu velmi obdobné produkty. V určitých oblastech ale zůstávají minimálně mírně odlišné.
Pro oligopolní struktur trhu platí, že existují určité bariéry, kvůli kterým je počet firem na takovém trhu nízký. Může jít kupříkladu o vysoké vstupní náklady (třeba v případě síťových odvětví) nebo dále může jít kupříkladu o důsledek udělování licencí ze strany státu.
Oligopolní struktura trhu může mít negativní dopady na zákazníky (spotřebitele). Jednotlivým produktům často chybí potřebná různorodost i inovace, které by za jiných okolností přinesla větší konkurence.
Pro oligopolní trh je typické, že zúčastněné firmy mohou mezi sebou vést cenové války, což v krajním případě může vést ke snížení firemních zisků i k celkové destabilizaci trhu.
V praxi je možné na mnohé trhy pohlížet jako na oligopolní. Nejde tedy jen o teoretický koncept. Jde kupříkladu o automobilový průmysl, telekomunikace, mediální firmy nebo energetické společnosti.